Většina kompresorů, které si v dnešní době můžete pořídit, využívá mazání olejem. Je to vlastně podobné, jako u motoru automobilu. A stejně tak i pro kompresory platí intervaly výměny oleje. Jak často se provádí? Jaký olej byste měli použít? Vše o výměně oleje v obou typech kompresorů se dozvíte v tomto článku.
Pravidelná výměna oleje je klíčovým servisním úkonem, který musí dodržovat každý provozovatel vzduchového kompresoru. Výjimka potvrzující pravidlo platí pouze pro bezolejové kompresory. Úkolem oleje je snížení tření. Díky tomu se snižuje i teplota a agregát kompresoru netrpí na přehřívání. Jak můžete tušit, vysoké teploty kompresorům škodí a zkracují její životnost. Kromě toho uslyšíte i zvýšenou hlučnost a nejspíš se budete divit, jak se stroj musí najednou přemáhat, aby dodal požadované množství stlačeného vzduchu.
Řádný provozovatel kompresoru proto pravidelně hlídá stav oleje. Ten zjistíte snadno – stačí se podívat na olejoznak nebo ověřit stav měrkou. Jsou součástí každého stroje. Olej totiž téměř u žádného stroje nevydrží od výměny do další výměny na stejné hladině. Žere olej vaše auto? Kolik ubude za 1000 km? U kompresoru platí to samé. Akorát u šroubových kompresorů místo najetých kilometrů počítáte motohodiny. Ke ztrátě oleje z kompresoru dochází při opotřebení pístních kroužků, kdy se dostává větší množství oleje do stlačeného vzduchu a tím odchází z kompresoru. Kvůli tomu je důležité zařadit za kompresor úpravu vzduchu. Stlačený vzduch s olejovými výpary může být pro mnoho aplikací nevhodný.
Každý výrobce pro vás má plán údržby
Ať už koupíte vzduchový kompresor, pístový či šroubový, od jakéhokoliv výrobce, balení musí obsahovat i plán údržby. Ten udává intervaly výměny jak oleje, tak dalších součástí, jako jsou sací filtry, klínové řemeny a další spotřební zboží. Všimněte si, že udává i přesný typ oleje, který máte použít. A to je klíčové.
Každý typ vzduchového kompresoru vyžaduje specifický olej
Dá se říci, že kompresory mají na oleje vyšší nároky než motory u automobilů. Kvůli čemu? Samozřejmě jde o viskozitu, ale i o jiné vlastnosti, jako je oxidační stabilita, nízká tvorba kondenzátu, snížená tvorba kalů, kluznost, karbonizace a použité přísady, které zajišťují šetrnost a snazší odbouratelnost, ve snaze jít naproti ekologii.
Oleje do kompresorů se rozdělují převážně na minerální, polosyntetické a čistě syntetické. Dříve se používaly i obyčejné rafinované oleje s nízkou cenou, ale ty většina výrobců už vůbec nenabízí, protože moderní oleje tento typ vysoce převýšily mnoha vlastnostmi. Mimochodem, obyčejné rafinované oleje se kvůli nízké kvalitě musí měnit i mnohem častěji, po náběhu menšího počtu motohodin.
Rozdíly v olejích jsou i v určení. Specifické jsou pro pístové kompresory i šroubové kompresory. Záměna rozhodně není vhodná, protože jde opět o vlastnosti jednotlivých maziv. U pístových kompresorů se běžně se používá minerální olej. Do náročnějších provozů, kde hučí rozměrné, výkonné kompresory, můžete používat i polosyntetický či syntetický olej od dané značky, určené od výrobce kompresoru.
Nikdy nepoužívejte do pístových kompresorů olej pro pneumatická nářadí, šroubové kompresory a už vůbec ne oleje do spalovacích motorů. Při použití nevhodného oleje se snižuje životnost bloku kompresoru a může dojít k úplnému zadření pístu.
U šroubových kompresorů platí stejná obezřetnost a nutnost číst instrukce zadané výrobcem, ač se taktéž používají minerální oleje a u náročnějších aplikací polo či plně syntetické varianty. Když se rozhodnete vyměnit v kompresoru olej za jiný typ oleje, vyčistěte nejprve kompresor od starého oleje a propláchněte ho novým olejem. Mísení různých maziv od různých výrobců se obecně nedoporučuje.
V neposlední řadě jde také o teplotu v místnosti, kde kompresor provozujete. To kvůli viskozitě. Řidší olej v chladu umožní lehčí rozběh kompresoru. Naopak pokud dosahují teploty ve vašem provozu více než 40 °C, je nutné sáhnout po jiném typu oleje. Poctivým přístupem ke stroji dosáhnete zaručení životnosti nebo dokonce budete překvapeni, jak dlouho vám bude vzduchový kompresor sloužit.
Intervaly výměny a výraz motohodiny
Pojďme na samotnou výměnu oleje. Kdy ji provést? V manuálu u vašeho pístového kompresoru najdete, že 1x ročně. To je celosvětový standard pro pístové agregáty. Pokud pístový kompresor používáte pravidelně, určitě v dobu výměnu na olejoznaku uvidíte, že olej již není tak dobře průhledný. Bude nejspíš nahnědlý nebo fialový, či až tmavě hnědý. A takový si zaslouží výměnu, jelikož už rychle ztrácí své schopnosti.
U šroubových kompresorů se provádí tři typy servisu – A, B, C. Servis A se provádí jednou za rok nebo standardně po 2 000 motohodinách provozu. Právě v instrukcích pro tento typ servisu najdete výměnu oleje. Jeho zbarvení na olejoznaku bude podobné, jako jsme uváděli u pístových strojů – zkrátka už bude tmavý. A jak poznat 2 000 motohodin? A co to vlastně je za údaj? Motohodina je veličina měřená u strojů a motorů, u kterých nelze měřit jinak množství odvedené práce nebo příkon. Je vztažena ke jmenovitým otáčkám motoru a je definována takto: Jedna hodina práce motoru při jmenovitých otáčkách = jedna motohodina. Většina šroubových kompresorů má v dnešní době chytrou řídící jednotku, která vás na čas výměny oleje sama upozorní.
Vhodné oleje poptejte nejlépe u některého ze specialistů přes stlačený vzduch, kteří vám poradí. Nejlépe u společnosti, která vám kompresor prodala. Určitě bude vlastnit tento servisní materiál přímo pro značky, které prodává. Někdo dokonce dává olej pro výměnu jako dárek ke stroji. A to se pak podle původního kanystru nový olej snadno vybírá.